sobota 26. listopadu 2011


Marathon DES ALPES – MARITIMES

NICE – CANNES

Francouzská Riviéra – slunce, moře, písečné pláže, obrovské palmy, luxusní hotely, restaurace, kavárny a samozřejmě kasina - úžasné místo s více než 300 slunečnými dny v roce….

Právě zde se v neděli 20.11.2011 konal již 4. ročník tohoto maratónu na trase Nice – Cannes a byl pořádán zároveň jako francouzský šampionát. Tento běh jsem si vytipoval již dříve a registroval se v březnu za nejnižší možné startovné 45,- euro, přesto jsem do posledních týdnů nevěděl, zda do Nice nakonec odletím ( z důvodu vleklého zranění kotníku ).

Tímto děkuji Rosťovi Bažanovskému, který mě svoji podzimní účastí na Ostravském maratónu motivoval, já jsem zatnul zuby, zabral, nějaké ty kilometry urychleně naběhal a svůj 3. maratón úspěšně na jihu Francie dokončil.

Na tento maratónský výlet jsem se nakonec vydal s podporou celého rodinného týmu a změna to byla příjemná – z mrazu a nedýchatelného smogu na Ostravsku do sluncem zalitého přímořského letoviska Nice . Program jsme měli následující:

Čtvrtek: autem do Vídně, let na trase Vídeň – Nice, ubytování v hotelu, registrace v expu na nádherném náměstí place Masséna, prohlídka večerní a noční Nice. Nice je pátým největším francouzským městem s dlouhou italskou minulostí, kde na zimu za teplem začala jezdit od 18. století i řada bohatých Britů.

Pátek: vlakem do Monaka ( Monte Carlo ), které vypadá z dálky jako jedno velké luxusní sídliště. Prohlídka starého města na kopci, knížecího paláce na Place Princier, přístavu a nakonec i návštěva legendárního, nejslavnějšího evropského kasina v Monte Carlu, kde se bohatství lehce vyhrává, ale ještě lehčeji vás o něj připraví …., večer běh po nábřežní promenádě v Nice.

Sobota: prohlídka starého Nice s květinovým tržištěm, výstup na hradní kopec Colline du Cháteau, odkud je celá zátoka Nice jako na dlani, promenáda na pobřeží Promenade des Anglais, poznávání uliček luxusního Nice a ještě jednou návštěva expa pro nasátí běžecké atmosféry.

Neděle : dopoledne maratón a pak lehká prohlídka Cannes. Cannes se proslavilo díky filmovému festivalu, festivalový palác, chodník slávy, vystupujeme na kopec Le Suquetse se starou čtvrtí a středověkým hradem, odkud je krásný výhled na celou zátoku, promenáda La Croissette s úžasným hotelem Intercontinental Carlton.

Pondělí : dopoledne Nice, odpoledne odlet Nice – Vídeň, autem směr Frýdek – Místek.

Start maratónu je v Nice v 8 hod. ráno přímo u moře na Promenade des Anglais. Z hotelu vyrážíme pěšky již po půl sedmé, venku tma, z uliček ze všech možných směrů vycházejí skupinky běžců a všichni míří k pláži . U moře pak svítá, vychází sluníčko, postupně se otepluje, hudba, příjemná atmosféra, všude samí běžci. Dle označení na startovním čísle se stavím na konec koridoru s označením 3.30. Start proběhl pro mě tak trochu netradičně – bez výstřelu ( ze zadních pozic jsem ho alespoň nepostřehl ) a tak své hodinky zapínám až po svém průběhu startovní čárou a sleduji tak na svých garminech po celý maratón svůj real time. První stovky metrů po startu je na silnici hodně husto a chvilku trvá, než si každý najde to své tempo. Po pravé straně míjíme asi nejslavnější památku promenády – hotel Negresco. A tak to pokračuje celou zátokou – vlevo pláže a moře, vpravo luxusní hotely, kasina, bary, restaurace a všude obrovské palmy. Okolo 5. km míjíme druhé největší letiště ve Francii ( v počtu přepravených cestujících ) a dále trasa vede podél pobřeží - moře, pláže, palmy, přístavy s jachtami a vše až kýčovitě zalité sluncem. Užívám si to, držím tempo okolo 5.05 / km a kochám se tou nádherou. Na 10 km poprvé občerstvuji, s RT 50.42 jsem spokojen a celý ten maratónský průvod postupně probíhá kolem slavného dostihového závodiště ( Cagnes-sur-Mer ) k majestátně postavené marině ( Marina Baie des Anges ). Marinou a přístavištěm mezi jachtami běháme tam a zpět snad 2 kilometry. Po opuštění přístaviště míříme zase podél pobřeží k půl-maratónské metě směrem k pevnosti Fort Caré. Okolo 20. km potkávám poprvé svůj podpůrný rodinný tým, který se pohybuje ve směru trasy maratónu vlakem společně s ostatními diváky. Foto s úsměvem, plácnutí si pro štěstí a běžím dál směrem na Antibes. Metu půlmaratónu probíhám v solidním RT 1.47.37 , užívám si tu atmosféru, běží se mi dobře. Antibes je staré středomořské rybářské město s největším jachtařským přístavem, plážemi, restauracemi a kavárnami. Právě zde, někde mezi 26. a 29. km se na trase maratónu nacházejí i táhlá stoupání, která mě jaksi rozhazují z tempa. 30. kilometr probíhám v RT 2.35.50 , hodně se otepluje, sůl z potu mě štípe v očích, vodu či namočené houbičky již beru na každé občerstvovací stanici. Okolo 32. km mě podruhé povzbuzuje rodinka, já už toho ale začínám mít plné kecky, už neudržím tempo a to jde postupně dolů, kilometry již běžím okolo 5.30 / km. Před námi již Cannes. Strach z křečí zadních stehenních svalů mi však nedovoluje ani pomyslet na zrychlení, preventivně několikrát protahuji a posledních 5 km myslím už jen na jediné – dostat se bez křečí do cíle a hlavně nechodit. To se mi nakonec i přes zpomalení až k 5.45 / km daří, poslední stovky metrů po slavné promenádě La Croisette si již užívám, červený koberec před velkolepým hotelem Carlton a vysněný cíl - po 42 km a 195 metrech ( mé garminy mi změřily dokonce 42,51 km – asi jsem moc kličkoval ).

Po dvou a půl letech jsem dokončil svůj 3. maratón v RT 3.45.03 ( brutto 3.46.34 ). Za cílem fasujeme pláštěnku proti prochladnutí, pití, ovoce, pečivo a samozřejmě nádhernou medaili a funkční finiš tričko Adidas. Za cílovým koridorem potkávám svůj podpůrný rodinný tým, na pláži se převlékám do suchého a společně vyrážíme turisticky poznat cílové město maratónu – luxusní Cannes.

Následující den na letišti se dozvídám z tisku, že maratónu z Nice do Cannes se zúčastnilo včetně štafet okolo 10800 účastníků, maratón dokončilo 7103 běžců.

A co dělám dnes, několik dní po maratónu ? Přemýšlím a hledám na internetu, kam vyrazím za běžeckým zážitkem na jaře či v létě. Maratón pro mě je a vždy asi bude vzhledem k mému malému počtu naběhaných kilometrů těžkým kláním. Proto ho chci běžet vždy na jiném, běžecky a turisticky atraktivním místě.

A co mám v hledáčku ? Milano, Vídeň, Hamburk či Kodaň. Kdo z vás se přidá ?

Žádné komentáře:

Okomentovat